Monday, December 22, 2008

Standbeeld voor een Staatsman

Winter op komst. Ik reed langs een armere wijk in Utrecht, de Staatsliedenbuurt. Flats, kleine huisjes. Met mensen die niet erg schrokken toen Icesafe zonder geld bleek te zitten en toen andere banken bijna failliet gingen boeide hen dat ook maar matig, stelde ik me voor.

Elders was wel opwinding over verloren gegaan kapitaal. Woede, verdriet. Rechtszaken werden aangespannen. En Belgiƫ zat zonder regering, niet fijn in deze tijd die vraagt om beleid. De Belgische Premier Leterme, die zich had ingespannen om de Belgische trots Fortis te redden, maakte wat te veel snelheid in te krappe bochten, vloog er vervolgens uit en met hem zijn regering.

En nu werd een andere hoofdrolspeler in het meeslepend Fortis verhaal, de Nederlandse minister van financiƫn Bos aangeklaagd. Hij zou met een verkeerde voorstelling van zaken last minute kapitaalkrachtigen verleid hebben tot een gokje Fortis dat verkeerd uitpakte. Dat moet hem kosten, 11 miljard, hier die poen, eist een krijtstreep die per uur declareert.

De Staatsliedenbuurt heeft nauwelijks in de gaten dat dit speelt vrees ik. Nergens zag ik opwinding over de poging tot greep in de Staatskast door de rijke. Stil zitten als je geschoren wordt zal het motto wel zijn. Zal er ooit een straat naar Bos vernoemd worden in die grauwe Staatsliedenbuurt?

No comments: