Tuesday, December 23, 2008

Allah is groot

ik sprak gisteren een collega (ict_er, aan de databasekant). hij bleek conservatorium geschoold musicus te zijn. nou luister ik ook wel eens naar de beatles, dus we hadden een gesprek. hij had muziek in zijn hoofd, hij wilde er wat meer aan gaan doen

ik heb een tijd gehad dat ik muzikant wilde worden. ritmisch kon/kan ik met de besten mee, harmonisch ben ik geen wonder. een tweede stem hoor ik nog wel redelijk, maar om nou met iets nieuws op de proppen te komen, dat wordt lastig. waarom ik mijn droom - muzikant worden niet forfilled heb? het was mijn droom niet

anyway, we spraken over het ongrijpbare van muziek, componeren. zoals misschien bekend wordt westerse muziek volgens het zg. twaalftoonssysteem, twaaltonen, twaalftoonladers, bijelkaar passende tonen. daarbij, binnen de toonladder kun je een accoord maken, met een grondtoon, een terts, die drie tonen verder in de toonladder van de grondtoon ligt, en de quint, die vijf tonen verder op de toonladder van de grondtoon ligt. simpele popmuziek zoals r&r, punk, soul werd veelal gemaakt door drie/vier accoorden ten nemen en daar een melodietje van te maken. valt een hoop poen mee te verdienen

enfin, klinkt simpel genoeg. maar er is een catch. het gaat niet om de truuk. mooie nieuwe muziek begint in het hoofd. daar zit een apparaat dat in staat is om iets moois te vangen. zoals gezegd, mijn hoofd werkt harmonisch niet bepaald overtime, nieuwe melodiƫn worden daar niet gemaakt. toen computers sterk genoeg werden om er simpel mee te componeren heb ik eens, zonder dus eigenlijk iets te horen in mijn hoofd, een liedje gemaakt. helemaal volgens de regels van de kunst. maar het resultaat was teleurstellend, ik heb het verkocht aan vader abraham, maar verder nooit meer iets van gehoord. ja, ik dacht een flard terug te vinden in een comeback van eddy wally, het mooie 'ik heb een grote piemel' maar that was it

ik denk dat het met de koran bestuderen net zo is. je moet eerst het goddelijke in je hoofd horen. je kan wel stukjes uit de koran nemen, het neer pletteren maar het klinkt naar niks, of naar een eddy wally liedje 'allah is een grote'

laat de mensen die iets horen aub liedjes voor elkaar zingen. ik luister wel, en misschien brom ik soms een stukje mee. dat is mijn kerstwens op deze nulde kerstdag

No comments: