Friday, August 11, 2006

Ik weet het niet

Ik ben aan het veranderen. Ik ben moe van agressie, moe van het geweld om me heen.
Ik was anders, had het simpel. Kiezen. Tussen goed en kwaad. Wat goed was dat werd naar verloop van tijd duidelijk. Feiten werden verzameld, maar meer nog werd er goed geluisterd naar zij die meer wisten dan ik. Dan waren het altijd de zachte krachten, de idealisten, de progressieven, zij die een wereld boordevol broederschap als visioen leken te hebben, die het voor mij bij het rechte eind hadden. En die praatte ik dan na. Vol zelfvertrouwen, aan ons de toekomst en inderdaad. Mijn wereld werd de wereld. Het leek of mijn keuze voorspellende kracht had. Ik was een winnaar, een held, naar mij moest goed geluisterd worden.

Nu zie ik dat het me niet om waarheid, goed of kwaad ging. Alles diende vooral mijn groot ego. Eenmaal gekozen mocht het me niet gebeuren dat ik het niet bij het rechte einde zou hebben. Bij ieder bewijs van ongelijk werd rap een tegenbewijs gevonden of gemaakt. Ongelijk werd nooit toegegeven, rivalen werden met de grond gelijk gemaakt. Alles ter meerdere eer en glorie van wat ik dacht dat ik was. Maar ik ben er moe van. Ik wil niet meer. Ik wil beschouwen zonder dat ik een rol speel. Zonder afhankelijkheden, puur het feit en wat ik denk en voel.

Afgelopen zomer heeft de oorlog tussen Hezbollah en Israël een grote portie van mijn aandacht gehad. Ik verzamelde feiten, opinies, dacht en voelde. En er gebeurde iets wat me nog nooit gebeurd is: ik kon niet kiezen. Wist niet wat goed was, wie het bij het rechte einde had, wie er zou gaan winnen.

Maar het liet me niet los. Liever dan mezelf rust te geven zocht ik koortsachtig naar mijn ferme goed doordachte en vooral leidende mening. Het zou droog neer kunnen komen op een keuze of Israël zich mag verdedigen op de manier zoals ze dat deed of niet. Maar met teveel onbeantwoorde vragen zou het antwoord van mij niet verwacht mogen worden.

Dat toch doorzoeken. Die bijna zelfkwelling. Waarom is dat? Wil ik toch schitteren, weer een hoezee horen? Zinloos. Okay, daar gaat tie dan: Hezb Allah of Israël? Ik weet het niet.

Nagekomen bericht: een oorlog met vooral veel verliezers; Israël kon Hezb Allah er niet onder krijgen en leed imago schade, Libanon had veel burger doden en had veel schade aan infrastuctuur en gebouwen. Hezb Allah is zich een hoedje geschrokken, maar kwam met de schrik vrij. Als je het verlies aan mensenlevens niet meetelt dan hè.

No comments: